Turmat og væske

 

 

 

 

 

 

Hurtig gjennomgang

 

 

 

Hva du bør vite om turmat og væske

Sjekk om matvarene inneholder palmeolje før du handler turmaten.

Sjekk matvarene i palmeoljeguiden fra regnskogfondet

 

Når man er på tur, så øker matlysten betraktelig. Det er fordi kroppen sier i fra at den har fått for lite kalorier. Behovet for væske øker også mye. Drikk ofte når du er på tur og helst før du blir tørst.

Kosthold og aktivitet har en nøye sammenheng, og kan ikke skilles fra hverandre.

 

Turmaten bør:

  • Være lett i vekt.
  • Ha lang holdbarhetstid.
  • Være lett og snar å tilberede.
  • Inneholde flere kalorier enn til vanlig.

Les mer om  hva du bør vite om turmat og væske

x

 

Tørrstoff

Maten inneholder fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler og sporstoffer, og vann. Hvis man fjerner vannet, så er det fremdeles like mye mat igjen. Vann skaffer man jo på turen og det er derfor unødvendig å bære med seg. Ofte kommer mesteparten av vekta i maten fra vann.

Det som blir igjen når man har fjernet vannet fra maten kalles tørrstoff.

Les mer om  tørrstoff

x

 

Væske

  • Drikk før du blir tørst.
  • Drikk ofte og lite hver gang.
  • Likevekten mellom tilført og avgitt væske i kroppen kalles væskebalanse.
  • Kroppen taper væske gjennom gjennom svette, utånding, urin og avføring (ved diarè tapes mye væske).
  • Drikker som inneholder koffein, slik som kaffe te og cola, virker vanndrivende og vil påvirke væskebalansen. Drikker du f.eks. mye kaffe vil du måtte drikke mer vann for å komme i væskebalanse igjen

Les mer om  væske

x

 

Tørk turmaten selv

I prinsippet kan all mat tørkes. Kjøtt og grønnsaker er det mest vanlige og dette er fint å ha i gryteretter. Når man tørker maten vil den bli adskillig lettere å bære.

Kjøtt som skal tørkes bær være mørt. Skjær det i tynne skiver og tørk det i romtemperatur i noen dager. Det kan også tørkes i stekeovnen ved 50° i ca. 8 timer. Ikke tørk kjøttet så mye at det blir hardt.

Dette bløtes opp et par timer før man har det i en evt. gryterett. Tørket kjøtt er også fint å knaske på når man går.

Grønnsaker kan også tørkes og er et fint tilskudd i gryteretter.

Les mer om  å tørke turmaten selv

x

 

Den vanligste turmaten

Dette er salt og pepper, smør, brød, havregryn osv. Etter smak og behag, så er dette alltid med på tur. Noe av det er viktigere enn det andre, og lett å glemme.

Les mer om  Den vanligste turmaten

 

 

 

Grundig gjennomgang

 

 

 

Hva du bør vite om turmat og væske

 

 

Om turmat

Stekt egg i panna.I dag hører man ofte at det er for mye kalorier i maten, og at dette kan føre til en usunn vektøkning. Det er ikke bare for mye inntak av fett og sukker i det daglige kostholdet som er hovedproblemet, men også mindre aktivitet. Kosthold og aktivitet har en nøye sammenheng og kan ikke skilles fra hverandre. Det ene har mindre verdi uten det andre.

slankepiller

Slankepiller.

Det er fokusert mye på kosthold og slanking i media, og ikke minst kan dette skyldes produsentenes reklame for slankemidler. Ut fra dette, så har man lett for å få et inntrykk av at et bedre kosthold er den eneste løsningen. Men det er det ikke. Et høyere og kontinuerlig aktivitetsnivå er avgjørende for at et bedre kosthold skal virke 100%. Og da er det ikke snakk om et pes som gjør hverdagen ubehagelig, men et liv med en normal aktivitet – som etter hvert gjør at man får mer overskudd

Man skal ikke gå gjennom et opplegg som man ser på tv-programmer som “slankekrigen”. Dette er ikke å anbefale for folk flest og er laget bare for å øke seertallet.

Å ta korte turer med små mellomrom er løsningen. Dette er også en ypperlig anledning for å få barna med seg ut.

Med barn på tur

 

Det er først på litt lengre turer at kaloriinnholdet i maten bør økes. Med lengre turer, så mener jeg fotturer og ikke minst skiturer som varer en overnatting eller mer.

 

På lengre turer bør maten ha følgende egenskaper:

  • Lett i vekt
  • Lang holdbarhetstid
  • Lett å tilberede, med kort koke eller steketid (å spare brennstoff).
  • På lengre turer bør den inneholde flere kalorier enn hjemme.
  • Den bør inneholde litt salt.

 

Om væske

livets-vann-DSC00277

Hvis jeg måtte valgt mellom å ha lite mat eller lite væske på tur, så hadde jeg definitivt valgt lite mat. Dette betyr ikke at jeg hadde valgt en av delene hvis jeg ikke måtte, men jeg vil bare fremheve hvor viktig det er med riktig væskeinntak på tur. Kanskje mer viktig enn maten. Dette betyr at jo lengre turen er, jo viktigere blir det å drikke.

hunden-drikker-av-bekken-20150817_161853

  • Drikk ofte og lite
  • Drikk før du blir tørst.
  • Drikk oftere når temperaturen og/eller aktiviteten øker.
  • Få i deg litt salt også. Dette regulerer væskebalansen.

Hvis du har hunden med deg, og spesielt hvis den bærer kløv, så er foring og vanning et kapittel for seg.

De høye aktivitetene er ofte høyere enn du tror, og mat og væskebehovet er også ofte høyere enn du tror. Det gjelder spesielt væskebehovet, som ferske hundeeiere ofte får erfare på en lengre tur.

Hunden kan gå ned i vekt av for lite fett i kosten, men det er vanskelig å fore hunden riktig i varmen. Den kan lettere få diarè i slike temperaturer. Rett fettinnhold må du prøve deg fram med. Prøv å gi mindre porsjoner hver gang, fordelt på flere ganger om dagen.

Hvis den vil, så lar du den legge seg ned i bekkene for å avkjøle seg og drikke. Den blir slapp og lat av feil vanning.

Les mer om  væske
Ler mer om  foring og vanning av turhunden

 

Tørrstoff

 

 

Tørrstoffet er det som blir igjen når man tar bort vannet i maten. Det er altså der næringen ligger. Jo mer vann maten inneholder, jo mer vann bærer man med seg – og den vil da inneholde mindre kalorier pr. 100g. Det er helt unødvendig å bære vann med seg, for vann skaffer man jo på turen.

Vannet i maten kan utgjøre en stor del av vekten i sekken, så det er viktig å redusere dette en del. Bare som en tankevekker kan vi se på forskjellig innhold av vann og tørrstoff i noen matvarer.

 

Eksemplene er hentet fra  matvaretabellen.no

  • Aprikos : 87% vann = 13% tørrstoff
  • Tørket aprikos : 15% vann = 85% tørrstoff
  • Lys lapskaus : 78% vann = 22% tørrstoff
  • Tørrfisk : 15% vann = 85% tørrstoff
  • Kjøttpølse m/ mindre fett : 71% vann = 29% tørrstoff

 

Som et eksempel kan vi ta en type frysetørret lammegryte. Den ligger i en vakumpakket pose på 95 g. Ferdig tilberedt med kokende vann som du henter i en bekk og koker på turen, blir hele retten 500 G.

Vi ser det er store forskjeller i vanninnhold og derfor også i vekt.

 

Væske

 

 

Drikker-med-kopp-fra-bekken--IMG_2140

På tur finner du alltid vann.

Dette er like viktig (eller viktigere) som maten. Kroppen består av ca. 60% vann. Drikk ofte og før du blir tørst. På litt lengre turer tilfører du litt salt hvis du svetter mye – gjerne i form av salt pålegg eller litt tørket kjøtt.

Likevekten mellom tilført og avgitt væske i kroppen kalles væskebalanse.

Kroppen taper væske igjennom svette, utånding, urin og avføring (ved diarè tapes mye væske).

Drikker som inneholder koffein, slik som kaffe te og cola, virker vanndrivende og vil påvirke væskebalansen. Drikker du f.eks. mye kaffe vil du måtte drikke mer vann for å komme i væskebalanse igjen

Dette kan leses om på  nettdoktor.no

Man får i seg litt vann gjennom maten også, så her kan man regulere litt etter hvilken mat man spiser.
Kroppens vanntap øker med aktivitet og høyere temperatur. Drikk før du blir tørst når du går lange turer. Du er ikke dehydrert når du blir tørst, men kroppen sier da i fra at den trenger vann.

Svetten inneholder ikke bare vann, men også en del salter. Man taper mer vann enn salt i svetten og dette har konsekvenser for hvordan man skal erstatte væske- og salttapet i forbindelse med harde aktiviteter.

Dette kan bekreftes på  Store medisinske Leksikon

Salt pålegg på brødet vil ofte være nok for å rette på litt av dette. Dessuten er det litt salt i den andre maten også. Er det svært varmt og du svetter mye, om du går langt og tungt, så kan det lønne seg å skylle ned en liten knivsodd med salt av og til også. Men husk at du da må drikke.

 

 

Tørk turmaten selv

 

 

Det er en enkel sak å tørke maten selv – og det er ganske mye billigere. Tørket fritidsmat er svært dyrt.

Tørket mat kan være et bra tilskudd til middagsmaten. Grønnsaker er fine å ha i en gryterett og tørket frukt passer bra i havregrøten. De er dessuten fin å knaske på som mellommåltid. Tørket kjøtt kan has i gryteretter og/eller spises når man går.

Felles for alt man tørker, er at man skjærer det i tynne skiver først. Ca. 5 mm.
 

 

Tørking av grønnsaker

  • Grønnsaker unntatt paprika og purre kokes i to minutter før tørking.
  • Skjær alt i tynne skiver på tvers av lengdefibrene.
  • Appelsin skrelles før tørking (skjær i tynne skiver).
  • Appelsin kan tørkes litt i stekeovnen først, på max 50 grader. Tørk siden i romtemperatur.
  • Tørk alt ved å legge det på ei rist, eller tre det på ei snor.
  • Vend etter et døgn.
  • Hele prosessen tar 4 – 6 dager i romtemperatur.
  • Ikke tørk så mye at det blir hardt.

 

Grønnsaker kan man ha i maten ca. 10 minutter før man spiser. Da får de svelle litt først slik at de blir bedre.

 

Tørking av kjøtt

Kjøttet må være mørt. Det passer best med biffkjøtt, rein eller lam. Skjær i ca 5 mm. tynne skiver på tvers av lengderetningen.

 

Saltet svinefilet til tørking

Før tørking.

Du kan krydre med salt og annet krydder som du vil, men du kan også la være.

Legg det på ei rist i ovnen på 50 grader, eller i romtemperatur.

Legger du det på et papir, så pass på at det ikke tørker fast. Løsne det i begynnelsen.

I ovnen er det tørt etter ca. 8 timer.

 

  • Kjøttet skal ikke være hardt.
  • Man sparer mye energi hvis man tørker det i romtemperatur, og da tar det noen få dager. Dette anbefales.

 

Etter tørking.

Etter tørking.

Det beste er å tørke det i romtemperatur. Det bør være noenlunde varmt i rommet. Tørketiden avhenger av hvor varmt det er.

Tørking ute i sola på en luftig plass er også en mulighet. Da må man ha et fluenett over. Denne metoden er brukt i alle tider.

 

Kjøttet bør bløytes et par timer før man har det i retten. Det kan gjøres ved å legge det i en plastpose med vann eller boks mens man går. Eller man kan vente til man kommer fram. Bruk væsken kjøttet har ligget i til gryteretten.

 

torket-kjott--248017_960_720

Tørket kjøtt.

 

Tørket kjøtt kan man ha i en pose i lomma, slik at man kan spise av det i løpet av dagen.

 

 

Den vanligste turmaten

 

 

Nedenfor finner du forslag til den mest vanlige maten, og hvilke egenskaper denne har. Det finnes selvfølgelig forskjellig smak, men når du planlegger turmaten, så kan du gå etter disse hovedpunktene:

 

  • På korte turer spiser du den maten som du er vant til.
  • På lengre turer øker du kalori og væskeinntaketet.

 

Salt og annet krydder på tur

  • Salt bør være fast innhold i sekken.
  • Salt trenges til grøt, oppbevaring og koking av fisk og annen mat som krever det.
  • Vær forsiktig med krydder som er hard for magen. Vandreturer og sterke krydder hører dårlig sammen.
  • Salt er det alt for mye av i maten til daglig. Men på lengre turer må man ha det for væskebalansens skyld.

Les også om  saltets betydning ved tap av væske
Les også  Oppbevaring av fisk på tur.

 

Sukker på tur

Sukker er et problem i samfunnet. Det produserer fett i kroppen og har en negativ innvirkning på matlysten. Men på lengre turer vil man forbrenne det som er av fett i kroppen.

 

Sjokolade på tur

Dette er en viktig nødproviant. Sjokolade er godt å ha hvis man trenger energi fort. God å finne hvis man går seg bort, er trøtt eller fryser. Det kan hende man må gå svært langt og at man tappes for krefter. Dessuten – og det skal man ikke glemme – at som regel går man seg ikke bort, men turen blir som planlagt. Sjokoladen smaker da ekstra godt når man tar en pause. Det fettet som kroppen da lagrer blir nødvendig, og forbrennes når man går. Hvis man prøver å kutte ned på sjokoladen i det daglige, så er en lengre tur løsningen for “å få lov” til å spise litt av den.

 

Rosiner på tur

Disse har samme funksjon som sjokoladen. Gir fort energi når det trengs. Dessuten er den fin å ha i havregrøten.

 

Potetmos på tur

Poteter er bannlyst på lengre turer fordi den veier for mye, så denne bytter vi ut med potetmos. Kjøp de posene med melk. Hvis du har den vanlige typen uten melk, så kan du ha i en spiseskje smør ekstra når du tilbereder den. Potetmos er fin til fisk på tur.

 

Melblanding til steking av fisk på tur

Fisken gnis godt inn med en blanding av fint hvetemel, salt og pepper før den stekes – da får den en fin skorpe. Man kan ha fisken i en plastpose sammen med blandingen og riste på den en stund. Da blir den helt tildekt med melblandingen. Fisken kan stekes uten melet også – bare med salt.

Men det beste er å koke fisken. Da slipper man stekepanne og evt. melblanding, og sparer derfor masse vekt.

Husk salt!

 

Brød på tur

Hvis man kjøper brød, så vil man bære med seg en masse luft. De er med andre ord plasskrevende og inneholder dessuten lite kalorier i forhold til dem man baker selv:

Fint mel har ofte mer kalorier enn grovt. Man kan tilsette solsikkefrø, da disse inneholder mye fett (fett inneholder maksimalt med kalorier). Opphakkede mandler og nøtter i brødene er godt, og de inneholder rundt 50 – 60 % fett. 4 spiseskjèer soyaolje pr. brød er slett ikke for mye. Prøv å tilsette flest mulig ingredienser med mye fett.

Hvis man hever brødene bare en gang så blir de fastere og mer kompakte. Da tar de ikke så mye plass i sekken. De får akkurat det samme næringsinnholdet som dobbelthevede brød, bare mindre luft – men de blir hardere (og kanskje ikke så gode).

 

Smør på tur

Vanligvis er dette noe man kutter ned på i hverdagslivet hjemme. Det samme med sukker og salt. Men smør er nødvendig til steking. Man skal heller ikke være redd for å ha dette på brødet. Det fettet man får i seg på en vandretur kan være nødvendig.

Smøret bør være av en type som er smøremykt når det er kaldt.

 

Havregryn på tur

Hvis man ikke liker havregrøt har man tapt mye. Den gir energi med en gang. Grynene er lette i vekt, holdbar og havregrøt er ypperlig til frokost.

En porson havregrøt kokes om morgenen til frokost og tilsettes en 1/2 ts. salt når den er ferdig – som annen grøt. Det er best om man kan koke den med bare vann. Jeg foretrekker de store havregrynene som jeg koker lite. Da blir det mer «å bite» i.

Grøten kan til slutt tilsettes rosiner, opphakkede nøtter eller hva man måtte like. Husk at nøtter og mandler inneholder mye fett – som er bra på tur.

 

«Knaskepose» på tur

Dette er en blanding av havregryn, rosiner, hakkede nøtter og mandler, solsikkefrø, tørket frukt… og ellers det du måtte komme fram til. Når man går på en vandretur, så kan det være godt å knaske på dette mellom måltidene (motsatt av hva man bør gjøre hjemme). Kan være godt å finne hvis man er sulten og trøtt før maten er ferdig. Man kan koke grøt av en slik blanding også.

 

Frysetørret turmat

Dette er det beste alternativet, men også det dyreste. Veier svært lite og smaker slett ikke så verst. Kan fåes som mange slags ferdigmiddager, men også som frokostblandinger. Man åpner posen, har på kokende vann til et merke og etter noen minutter er maten ferdig. Svært egnet både på både lengre og korte turer. Genialt!

 

Annen “posemat”

Gryteretter i forskjellig poseform, er ofte det man ender opp med på tur. Spesielt hvis man tørker kjøtt og grønnsaker som man kan ha i gryta under tilberedning. Kjøttdeig kan lønne seg å steke før man drar, for da fjerner man litt vann slik at den blir lettere og dessuten mer holdbar (man kan også tørke den litt).

Husk at kjøttdeig ikke holder seg så lenge. Pakk den i midten av sekken vekk bort fra sola. Spis dette først, og den mer holdbare maten til slutt.

Til dagsturer er disse posene helt ypperlig. Det kan til og med være så kort en tur, at det lønner seg å lage gryteretten ferdig før man drar. Man har den i sekken i en tett boks. Bruk helst en med skrulokk.

 

 

 

 

Test deg selv med noen spørsmål

 

 

  1. Hva er raskt og kjekt som nødproviant på tur?
  2. Hva bør du ha med deg av poteter eller potetmos?
  3. Når er det riktig å øke kaloriinnholdet i maten?
  4. Hvilke egenskaper bør turmaten ha?
  5. Hva er tørrstoff?
  6. Hva er væskebalanse?
  7. Hvilke drikker gjør at kroppen din kvitter seg med væske?
  8. Hvilken betydning har salt når du svetter mye?
  9. Hvordan tørker du kjøtt og grønnsaker?