Gnagsår

Ting du kan gjøre for å forebygge eller stelle et gnagsår

 

 

 

Kort oppsummering

 

 

  • Skoene må være inngåtte.
  • Hold føttene så tørre som mulig.
  • Dra ikke på langtur uten trente føtter.
  • Vask sokkene på lengre turer.
  • Bruk tynne og tettsittende sokker innerst.
  • Bruk tykkere sokker ytterst.
  • Dette gjør at friksjonen skjer mot den tynne sokken i stedet for mot foten.
  • Legg tape/ compeed på foten før det blir vannblemme eller åpent sår.

 

Les om sokker

 

På en tur jeg hadde en gang, fikk jeg virkelig bevis på at dette. Men jeg ble positivt overrasket av en ren tilfeldighet:

 

  • Å lime tapen til sokken?

    På en fjelltur jeg var på for en tid siden, så hadde jeg 3 mil å gå når jeg skulle hjem igjen. Jeg startet på hjemoverturen og tok på meg helt tilfeldige sokker som jeg trodde var helt ok. Men de var for tynne slik at skoen glippet. Dermed kjente jeg at det begynte å bli ømt på hælene.

    Jeg stoppet øyeblikkelig for å plastre hælene og skifte sokker før det gikk hull på den røde huden på føttene. At det ømme området utvikler seg til hull på huden må jo unngås for en hver pris.

    Jeg tok fram førstehjelpsutstyret og fant fram noen kveiler sportstape som jeg hadde med. Men nå var det så varmt i været, at limet på den ene siden av tapen hadde smeltet og trengt gjennom til den andre siden også. Det var rett og slett blitt en dobbeltsidig tape.

    Men jeg vasket og tørket føttene, og fikk lagt den over hælene – der jeg kjente at det ville bli gnagsår snart. Jeg tok på skoene og gikk videre, og resten av turen var som en himmel. Jeg begynte å lure på hvorfor jeg kjente så lite, og nå er jeg sikker på svaret:

    Tapen klistret seg godt til foten, men på yttersiden hvor tapen nå hadde fått lim, klistret sokken seg også fast. Den ble rett og slett limt til foten. Dette førte til at når jeg gikk og foten glippet opp og ned, så fulgte sokken med.

    Hm… en merkelig oppdagelse som jeg aldri har hørt om fra andre før. Kunne det være slik at den beste forebyggende metoden er å tape hælene med dobbeltsidig tape? Jo mer jeg tenker på dette, jo mer logisk høres det ut.

    Dette vil jeg herved undersøke mer.

 

Dette må du unngå:

 

Slik oppstår et gnagsår

For å forstå bedre hva vi har med å gjøre, så kan vi se litt på hvordan et gnagsår oppstår

 

  • Når man går, beveger skoen seg utenpå sokken.
  • Den drar med seg sokken litt, som dermed gnis fram og tilbake mot foten. Dette skaper gnagsår.
  • Bløte føtter er myke og svakere mot gnag.

Forebygg med dette

  • Skoene må være inngåtte.
  • Hold føttene så tørre som mulig.
  • Dra ikke på langtur uten trente føtter.
  • Bruk tynne og tettsittende sokker innerst.
  • Bruk tykkere sokker ytterst.
  • Dette gjør at friksjonen skjer mot den tynne sokken i stedet for mot foten.
  • Les om dette i Turklær/  sokker

 

Uansett hvilken metode mot gnagsår man bruker, så er det denne friksjonen mellom foten og sokken man skal prøve å unngå.

 

 

Metoder for å unngå gnagsår

 

 

Gå inn skoene

Dette er helt nødvendig. Man må ikke legge ut på langtur uten å ha gått skoene inn noen dager før turen. Hvis man ikke gjør det, så er gnagsåret et faktum. Det er spesielt lærstøvler som det er nødvendig å gå inn, og en skikkelig beskrivelse finner du på siden “Turstøvler”.

Les mer om å gå inn skoene på siden Turstøvler/  Gå inn skoene.

 

Bruk to par sokker

Alle sokker bør være av ull, blandet med kunstfiber

To par er utrolig mye mer effektivt enn å bruke bare et par sokker. De innerste parene bør være tynne og tettsittende. Det kan være vanskelig å få tak i gode sokker av dette slaget, men en del sportsforretninger har dem. Bare pass på at de er av ull med ca. 20 % slitesterkt kunststoff.

Det finnes å få kjøpt flere typer innersokker som er beregnet for å forebygge gnagsår, og noen typer fås på apoteket også. Jeg har ikke prøvd disse selv.

En ting sportsforretningene påstår, er at de må kunne transportere fuktighet. Når man går i varmt vær og med tunge bører, så kan jeg love at de ikke er en dritt verdt etter en tid likevel. Sokkene blir våte av svette uansett. Men man bør holde seg tørr på føttene, så man må skifte sokker flere ganger i løpet av dagen. De våte sokkene henger man til tørk utenpå sekken når man går.

 

Hold deg tørr på føttene

Hvis føttene er våte en tid, blir de oppbløtte. Bløte føtter får lettere gnagsår, og mye av forebyggingen går derfor ut på å holde seg tørr. Som det står ovenfor, så oppnås dette best ved å skifte sokker mange ganger i løpet av dagen. Denne jobben har man mye igjen for, og det blir en vane etter hvert.

 

Skyll opp sokkene på turen

Brukte sokker kan man legge til bløt i et vann eller i en bekk om kvelden, for deretter å skylle dem litt om morgenen. Legg en stein oppå sokkene slik at de ikke blir tatt av strømmen. Neste dag kan man henge dem til tørk utenpå sekken når man går. Og da er de tørre etter noen timer (håp at det ikke regner!   ).

Denne metoden er akkurat like god som hvilket som helst vask med vaskepulver, og sokkene blir gullende rene.

 

Forebygg med plaster på utsatte områder

Straks man kjenner at det blir litt ømt på utsatte steder på foten, så må man stoppe for å sette på plaster. Dette er svært viktig for å unngå at det går hull på såret. Da har man et gnagsår og turen er som regel ødelagt. Det er meget smertefullt.

 

Hvor oppstår gnagsåret?

Det mest vanlige er gnagsår på hælene. Det kan også oppstå under og mellom tærne, under tåballene og på siden av foten.

 

 

Forebygg med plaster eller compeed

 

 

Compeed er et gnagsårplaster som du får kjøpt på apoteket.

Vask gjerne føttene før du legger på plaster, men ikke bløt dem opp. I alle fall må du sørge for at de er tørre. Tørk dem godt med et papir eller et håndkle.

Nedenfor ser vi et kommende gnagsår på hælen – og hvordan man legger plaster på for å unngå videre utvikling av såret.

 

saar-fot

Før såret går hull på.

Først vil du merke en ømhet hvor det blir rødt av farge. Legg på plaster straks du merker denne ømheten, og ikke la det gå så langt som på bildet. Det er nok at det begynner å bli rødt.

plaster-paa

Sett på plaster.

Tørk godt der plasteret skal sitte. Et vanlig plaster kan legges over det såre stedet. Det er viktig at limet på plasteret ikke legges direkte på såret hvis det er løshudet som ei vannblemme, men på sidene. Det vil nemlig kunne rive opp såret når du skal ta det av igjen.

 

Ved all plastring på løs hud (vannblemme) – så er det viktig med et mellomlegg slik at plasteret ikke fester seg i selve såret. Ved plastring på kun øm hud (uten vannblemme) kan man droppe det vanlige plasteret og sportstapen og legge compeed rett på.

 

copeed-paa

Sett på compeed.

Et stort compeed settes så utenpå plasteret. Sett det på tvers, med lengderetningen til sidene. Hold hånden på plasteret og foten en tid for å varme det opp litt. Da fester det seg bedre. Hvis du ikke skal ha sportstape over dette, så setter du plasteret med lengderetningen opp-ned.

plaster-paa-compeed

Sett på sportstape stående.

Til slutt settes sportstape over det hele. Pass på å la den rekke langt nok opp slik at sokken ikke får tak i kanten på den. Hold hånden på tapen en stund til slutt for å varme det opp litt.

Det er viktig at du får alle kantene til å feste seg. På bildet over ser vi at kanten på det vanlige plasteret som stikker ut på venstre side, ikke er festet godt nok.

 

mer-plaster

Forsterk med sportstape.

 

Dette kan sikres ytterligere med en sportstape som holder den øvre kanten nede. Sørg for at kantene ikke er løse. Varm med hånden for å få det til å sitte godt.

Deretter er det bare å ta på den tynne sokken, og sørge for at den sitter godt uten bulker noe sted. Likeledes den tykkere sokken utenpå. Ingen bulker der heller.

Det kan synes at det er mye taping der det ikke er noe sår. Dette er for å feste kantene godt, slik at tapen ikke blir revet av når man går. Det er ofte dette som ødelegger, og da må man bare gjøre alt på nytt igjen etter en stund.

 

 

Når gnagsåret er et faktum – førstehjelp

 

 

Hvis du ikke er påpasselig med å beskytte det ømme punktet straks du merker det, så vil du mest sannsynlig få et gnagsår der. Det er meget smertefullt – og jeg tror jeg kan garantere at du blir mer påpasselig med å passe på føttene neste gang. Turen etter at du har fått et gnagsår, går som regel bare ut på å komme seg hjem igjen.

 

Hvis du har fått et åpent gnagsår, så kan du gjøre følgende:

 

Polstre rundt såret med skumgummi

Tørk føttene godt.

I førstehjelpsutstyret bør du finne en liten skumgummibit. Denne skal ha en størrelse som dekker såret godt ut på sidene. Legg litt bakteriedrepende salve rundt såret. Deretter legger du over et sterilt kompress (dette setter seg ikke fast i såret),  som du fester med sårtape.

Klipp eller skjær et hull i midten i skumgummibiten. Hullet skal være litt større enn såret. Legg det over slik at såret kommer i midten av hullet. Legg en tape på utsiden av skumgummien. Pass på at tapen rekker godt utenfor skumgummibiten slik at den fester seg godt til foten.

Du bør på en eller annen måte få det glatt utenpå denne tapen. Du kan bruke compeed.

Deretter settes begge sokkene på.

Dette vil avlaste trykket på såret fra støvelen en del. Nå kan du halte videre….

Denne metoden har fungert fint for meg – vel og merke den ene gangen jeg hadde et åpent gnagsår. Siden den gangen har jeg tatt den jobben det er å stelle føttene godt på tur. Et skikkelig gnagsår vil man nemlig ha bare en gang.

Les mer om  førstehjelpsutstyr

 

  • Kjøp førstehjelpsutstyr

    logo-outnorth-1954d39098437b72fce7356ff09e7ee7

    Noe av dette får du kjøpt enkeltvis. Men det blir ofte billigere å kjøpe i hele sett. Se i alle fall at alt er med til gnagsår.

    Førsthjelpsutstyr »

 

Det aller sikreste og beste:

 

De to aller beste metodene

 

 

  1. Den beste måten er denne: Forebygg! Hvis man tar jobben med å stelle føttene på tur som beskrevet ovenfor, så blir det en behagelig vane og gnagsåret er en saga blott. Du bare passer på dette:  Kort oppsummering – unngå gnagsår 
  2. Jevnlig gåing gir sterke og motstandsdyktige føtter. De tåler det meste.

 

 

Test deg selv med noen spørsmål

 

 

  1. Hva er det som gjør at det blir gnagsår?
  2. Er det viktig å ha nye lærsko på langtur?
  3. Skal du ha et par eller to par sokker på?
  4. Skal du holde deg så tørr som mulig på føttene, eller er det viktig å ha en del fukt i skoen når du går?
  5. Skal du vaske sokker på langtur, eller er sure sokker noe du bør tåle som turmenneske?
  6. Hva er compeed?
  7. I hvilket stadium av utviklingen til gnagsåret, skal du legge på plaster?
  8. Hva gjør du for å få plaster og tape til å feste seg godt til foten?
  9. Hva i all verden skal du med en skumgummibit på tur?
  10. Hva kan du si om kantene av tapen på foten?