Lær om sikkerhet på isen

 

Å lære seg hva som er sikker is, er like viktig som å lære å svømme.

 

 

langbekktjonna-is-20161016_143547

Vakkert, men for usikker is enda.

Dette innlegget bør du se over før du labber ut på isen. Den kan nemlig gi deg overraskelser som du ikke visste om. Hvis du faller gjennom isen og kommer deg på land igjen, så vil du raskt bli seende ut som en iskrystall hvis det er kald vær. Da kan kroppen bli faretruende nedkjølt.

Lær deg isen å kjenne, og lær å redde liv hvis noen eller du selv havner i vannet.

 

Les Våren kommer til nord-norske fjell også

 

Man kan velge å ikke bade i et vann om sommeren. Men hvis man legger over isen om vinteren og den ryker, så blir valgene svært så innskrenket.

 

 

 

Tre hovedtyper is du bør vite om

  • Stålis

Når rent vann fryser til is, dannes stålis. Den er sterk og gjennomsiktig. Jo mindre luftbobler den har, jo sterkere er den. Ofte finnes den nederst i islaget. Dette er den sterkeste isen.

Som en tommelfingerregel kan man si at 3 cm. stålis bærer et menneske. Denne regelen er et minimum og ikke noe man må stole på. Det generelt sikreste er 10 cm istykkelse.

  • Sørpeis

En blanding av snø og vann blir en sørpe, og denne fryser til is når det er kaldt. Det blir bra is, men ikke like sterk som stålis. Mørk sørpeis er sterkere enn lys.

  • Nåleis

Hvis man tenker seg lange stenger av is som fryser sammen i vertikal retning, så er det omtrent slik nåleisen ser ut. Den kan være brukbar, men er uforutsigbar. Det avhenger nemlig av om hvor godt disse stengene eller nålene er frosset sammen. Mørk er sterkere enn lys, men fremdeles usikker.

Bare som et eksempel, kan man i enkelte aksepterte tabeller lese at en stålis på 20 cm. vil bære et kjøretøy på 2 tonn. Til sammenligning må sørpeis være 25 cm. for å bære like mye (ca.).

Et islagt vann eller ei elv kan ha lag med flere typer is.

Les også  Finn vann i vinterfjellet

 

Åpne råker

apen-rak-pa-islagt-vann. Foto

Åpen råk.

Åpne råker kan i milde og snørike vintre, tette seg foræderisk til med bare snø. Dette er en felle man kan gå rett på.

 

Mål istykkelsen

istykkelsen-20131209_123016-copy

Mål istykkelsen.

Det sikreste er å bore med et isbor for å måle istykkelsen. Da kan man også se på iskvaliteten. Det er spesielt på regulerte vann og tidlig på året at istykkelsen kan variere.

 

Hva påvirker isforholdene?

Isdannelsen påvirkes av temperatur, mengden snø, strøm i vannet  og vindforhold (mye vind gjør at det tar lengre tid før isen legger seg på høsten).

Det beste for en god islegging er kaldt vær en tid før det kommer snø. Under slik forhold tar det omtrent tre døgn før det blir 10 centimeter is når det er 10 kuldegrader.

 

Hvor og når er isen mest usikker?

– Ved innos og utos i et vann.
– På bevegelig, rennende vann.
NB! På regulerte vann.
– Der det legger seg mye snø tidlig på året.
– I milde vintre med mye snø.
– Tidlig på høsten.
– Sent på våren.

 

Se en video fra slutten av isløsninga i en elv

 

Man skal være klar over at snøen isolerer godt. Det kan derfor ta lang tid før isen blir sikker når det er mye snø et år. Selv om det er kaldt.

 

Isen på regulerte vann

1-islagt-hoy-vannstand

Regulert vann.

På regulerte vann er isen stedvis dårligere enn på andre vann. Dette gjelder spesielt områder omkring innos og utos – og der det kommer inn vann fra tuneller. Isen svekkes og blir utrygg i langt større grad i sund og elveos på grunn av økt strømhastighet som følge av reguleringen. Les mer om dette her:

Isen på regulerte vann – isskolen.no

 

Hjelpemidler mot ulykker på isen

Det viktigste er ullundertøy innerst, ispigger, redningsline, fløyte og å lytte til lokalkjente.

 

 

 

 

Lytt til lokalkjente

Som sagt, så kan istykkelsen variere flere steder på det samme vannet. Lokalkjente folk er ofte de som vet mest om dette. Spesielt friluftsfolk og skøyteløpere. Du kan ha mye igjen for å ta en prat med disse på forhånd.

 

Ha reserveklærne i en luft- og vanntett pose

Pakk klær i en pose som er lufttett og vanntett. Den blir også en livredningsbøye hvis uhellet skulle være ute. Når alle klærne er tørre i denne posen, så kan du skifte til tørt når du kommer på land.

Kjøp Vanntette pakkposer »

 

Ispigger

Når man prøver å komme seg opp av vannet etter å ha gått gjennom isen, så kan dette være svært vanskelig. Ofte vil man bare tippe bakover under isen igjen.

Ispigger er et skaft for å holde i hånden med spisse pigger på. Disse kan man hugge fast i isen for å dra seg opp med. De kan redde liv. Ispiggene henger rundt halsen i en snor og er derfor lett tilgjengelige når man går over isen. Det er praktisk om det er en fløyte som henger fast på ispiggene.

Kjøp ispigger» (ispigger med fløyte).

 

Fløyte

Hvis du ikke kommer deg opp av isen med det samme, så er det viktig at du får tilkalt hjelp. Derfor er det bra om du har med en fløyte som du kan blåse i når du ligger i vannet. Den er av den samme typen som du bør ha på redningsvesten i båt om sommeren. Den kan henge i en snor rundt halsen, eller den kan henge fast på ispiggene.

 

Skistaver som ispigger

Disse kan brukes som ispigger til å komme seg opp på iskanten med. Hold så lavt som mulig nede ved trinsen.

 

Løse skibindinger på usikker is

Bindingene bør være løse når man går over et vann med usikker is. Da kan man få av seg skiene lettere hvis man går gjennom isen.

Dette var lettere da det bare var hærlbindinger på skiene. Da kunne man bare kunne ta av stroppen. Både med NNN bindingen og BC bindingen kan dette være vanskeligere. Med 75 mm. bindingen er det litt lettere.

 

Redningsline

Hvis man har en redningsline/ kasteline, så kan den brukes av andre til å dra deg opp av isen. Den er tung og lett å kaste.

Kjøp redningsline»

 

Ullundertøy

Nå maser jeg om ulltøyet igjen! Men sannheten er at det kan redde liv. Ull har en fabelaktig evne til å holde på luft eller vann. Etter å gått gjennom isen, så vil kroppen varme opp vannet i ullundertøyet en del. Når man ligger i vannet, så vil man på denne måten unngå at dette oppvarmede vannet blir utskiftet med nytt iskaldt vann hele tiden. Vi har eksempler på dette fra folk som har forlist på sjøen.

Ullproduksjonen er en belastning på miljøet, men man har ikke noe valg som friluftsmenneske. Derfor er det viktig at man reparerer ullklær så godt det lar seg gjøre, og at man leverer det til resirkulering når det er helt utslitt.

Les om ull

 

  • Kjøp ullundertøy

    Ikke alt undertøyet på denne nettbutikken er av ull. Styr unna superundertøy. Det blir kaldere når det er vått. «Transport av fuktighet»  som det reklameres for om denne typen undertøy, har ingen verdi i så våt tilstand.

    logo-outnorth-1954d39098437b72fce7356ff09e7ee7

    Ullundertøy»
    Undertøy for barn»


    devold-196

    Devold»
    Barn & junior»

 

 

Lang redningsstang ute på isen

Kanskje isfiskere går oftere ut på usikker is om våren? Hvis du er en slik, så bør du gjøre dette:

Hugg et tre eller finn en annen lang stang. Hold på midten av den. Hvis du går gjennom isen, så vil stanga bli hengende på iskantene. På denne måten har du noe å holde i for å komme deg opp på iskanten.

 

Gjør dette hvis du går gjennom isen

Det første som skjer når du går gjennom isen, er at kroppen får kuldesjokk. Vann fjerner varmen vekk fra kroppen mye raskere enn det lufta gjør, så derfor vil det føles kaldere.

Så vanskelig det enn kan være, så må du prøve å puste jamnt og rolig. Dette er svært viktig og ofte livreddende.

Blodårene i huden trekker seg sammen, hjertet slår fortere og blodtrykket øker. Dette kan føre til hjerteinfarkt eller slag. I verste fall til død.

Prøv å komme deg ut av vannet ved hjelp av ispigger eller skistaver. Hvis du ikke klarer det, så sprell minst mulig med armer og bein. Prøv å krøll deg sammen for å redusere varmetap.  Konsentrer deg om å bevare fatningen og holde deg mest mulig i ro til hjelpen kommer. Hvis du har med deg en fløyte, så blåser du i den flere ganger.

Det er normalt at kroppen begynner å skjelve kraftig etter få minutter. Dette er en metode kroppen har for å spare varme.

Etter en stund, vi du normalt kunne bli litt forvirret og utmattet. Det er også normalt å få dårligere koordinering og finmotorikk, du blir desorientert, får utydelig tale og blir likegyldig.  Det kan føre til dårlig dømmekraft. Dette må du være bevisst på og kjempe i mot.

Dersom du ikke kommer deg opp av vannet eller får hjelp raskt, så går det kort tid før det blir vanskelig å holde seg over vannet. Derfor er en redningsvest utenpå anorakken en god ide. Selv om det ikke er vanlig å se folk på isen med redningsvest, så kan faktisk dette redde liv hvis du må ligge i vannet en stund.

Husk å ikke reis deg opp når du har kommet opp på iskanten. Ligg på magen mens du åler deg mot land.

Hvis du ikke kommer deg innendørs fort, så tenn opp et stort bål. Skift til de tørre klærne du har i sekken og varm deg. Fyr bål og skift i et så høyt tempo som mulig.

Kilde for innlegget: forskning.no