Abonner på nettstedet

Motta varsler om nye innlegg via epost.

Join 89 other subscribers

Arkiv

Kategorier

Turutstyr fra flere merker

Billig telefonabonnement

Salg av sko, reparasjon av sko og turutstyr

bjarne-hall-skohall, bilde

Bjarne Hall AS Skohall Mo i Rana

Ta ut en kompasskurs

Fra Skogly Naturgård til Balvatnet i Junkerdal nasjonalpark

15 August 2017

Flere stengte gangbruer i nasjonalparken i år:

DSC01053elver-og-bruer

Mange elver å krysse.

Lange omveier pga. stengte gangbruer har preget denne turen. Noen elver var så store, at jeg kunne bare glemme å lete etter et vadested. Løsningen ble i noen tilfeller å gå rundt i en stor omvei.

Jeg skulle gå over brua ved Trygvebu/Skaiti, og derfra videre til Balvatnet. Men den var ødelagt av “vår” flommen, så jeg gikk fra Skogly Naturgård i Storengdalen i stedet.

• Om Junkerdal nasjonalpark

nasjonalpark-skilt, bildeSitat fra Store Norske Leksikon:

“Junkerdal nasjonalpark, nasjonalpark i Saltdal og Fauske kommuner i Nordland, opprettet ved kgl. res. 9. jan. 2004. Nasjonalparken utgjør 682 km2 og omfatter fjellområdet mellom Sulitjelma i nord og Junkerdalen i sør. Området er del av det største villmarksområdet i Norden og henger sammen med verneområder på svensk side av grensen. Det omfatter flate vidder, bratte bergvegger, elvestryk og høye tinder.

Området er kjent for sine rike flora. Plantelivet i deler av området ble første gang fredet i 1928, og vernet ble utvidet i 1935. Planter som bergjunker, grønnlandsstarr, fjellvalmuer og halvkulerublom finnes her. En rekke planter har sin sør- eller nordgrense i området. Junkerdalen er et nøkkelområde i forståelsen av innvandringen av plante- og dyrelivet etter istiden. Nasjonalparken er dessuten leveområde for den sjeldne fjellreven.

I nord er det småkupert viddelandskap med mange små og store vann. Det store Balvatnet gir de sentrale delene et åpent preg. Hele området er mye brukt til friluftsliv og fiske, med hytter og etablert stinett. Det er helårs reinbeite rundt Balvatnet, men også beitevandring fra svensk side”.

Brænd, Tore J. (2014, 30. januar). Junkerdal Nasjonalpark. I Store norske leksikon. Hentet 10. august 2017 fra snl.no.

Sitat slutt.

hytte, bilde

Godt skjult hytte.

Fra Skogly Naturgård og opp mot fjellet, gikk jeg forbi denne hytta. Den er et svært godt eksempel på hvordan ei hytte kan smelte inn med med omgivelsene.
Se et nærbilde av denne hytta

Molter.

Så langt var noen av moltene kommet i begynnelsen av august.

DSC01002-merket-turistloype2, bilde

Godt merkede løyper

Junkerdalen har et bra merket løypenett. DNT har merket disse stiene godt, og det er mange av dem.

Telt utenfor gamma, bilde

Jeg slo opp teltet utenfor gamma.

Etter ca. 6 kilometer fra Skogly kommer man til Tjelmagammen. Som jeg nevnte for et par innlegg siden, så var det så rotete inne i den at jeg slo opp teltet utenfor likevel. Men gammen står åpen for alle til å overnatte i, og den kan være god å finne i dårlig vær.

Neste dag tok jeg fatt på den bratte stigningen over Storengskaret like etter at jeg hadde forlatt gamma.

Det var mye snø der oppe, enda det bare er 1088 moh, før det begynner å tippe ned igjen på den andre siden mot Balvatnet. Det var der oppe jeg tenkte å prøve slukstanga, men vannene var islagte enda.

På lysbildeserien nedenfor, kan vi se stigningen:

Denne lysbildeserien vil pause når du holder musepekeren over den.

kløvhunden hviler, bilde

Etter en slik oppstigning er det godt med en høneblund.

Tarja fortjener en hvil etter å ha båret 13 kilo opp fjellsiden.

Etter at man er kommet ned fra fjellet igjen, så deler stien seg i to. Jeg tok den til venstre som går til parkeringsplassen ved Balvatnet, for jeg tenkte å dra hjem en snartur. Fisken var i et elendig bett, og det regnet i flere dager.

Men så møtte jeg på noen fjellvandrere, som sa at brua over Rosnaelva (på stien til Balvatnet) ble ødelagt av flommen for noen dager siden. Så jeg gikk tilbake, for å gå rundt Balvatnet på den andre siden i stedet.

balvasshytta, bilde

Balvasshytta.

Balvasshytta ligger på denne strekningen et sted, og der møtte jeg en tysk turist som nettopp hadde gått over Rosnabrua. Han sa at den nettopp var reparert.

Dermed snudde jeg for å gå tilbake til brua igjen, for det var tross alt mye lettere og kortere å gå den veien.

balvatnet, bilde

Balvatnet i bakgrunnen.

Jeg begynte imidlertid å bli så lei av all denne gåinga fram og tilbake, at jeg satte opp teltet. Jeg passet også på å tørke sokkene litt med det samme. Kleklypene laget jeg selv av ferske trepinner.

Hunden fikk endelig ligge bak myggnettet.

Det ble masse gåing, regn og lite fisk. Men det er nok av bilder av fisk på andre blogger likevel. Det var også svært mye klegg, noe som jeg kommer tilbake til i et senere innlegg. Det var en ekstra belastning på hunden pga. disse infernalske, kjøttetende insektene. Jeg tror den ante hva jeg tenkte, og forsto nok at vi var på vei hjem.

hund-buss, bilde

Midlertidig hjemtur.

Til slutt ble det en reise med buss og tog sammen med kløvhunden. Ikke helt vanlig i dag kanskje, men jeg brydde meg ikke om alle turistene som snudde seg og glodde. De syntes sikkert det var litt kult uansett.

Men jeg dro tilbake til Junkerdal nasjonalpark like etterpå. Det ble ikke mer fisk enn jeg spiste selv, men naturopplevelser i hopetall. Jeg legger inn noe bilder og skriver om resten av turen om kort tid.

Telefondekningen i fjellet i Norge er forøvrig dårligere enn i tettbygde strøk. Et av de billigste telefonabonnementene finner du her:

Når man går slik med tung sekk i flere dager, så må man passe på og få i seg nok kalorier og væske. Salt er også viktig for væskebalansen. Drikk før du blir tørst.

Turutstyr, tursko og klær fra de fleste kjente merker:

Les alle innleggene fra denne turen