Abonner på nettstedet

Motta varsler om nye innlegg via epost.

Join 89 other subscribers

Arkiv

Kategorier

Turutstyr fra flere merker

Billig telefonabonnement

Salg av sko, reparasjon av sko og turutstyr

bjarne-hall-skohall, bilde

Bjarne Hall AS Skohall Mo i Rana

Ta ut en kompasskurs

Fjellstøvlene lekket som en sil

13 July 2017

Mine nye fjellstøvler har nå hatt sin første tur. De ble fulle av vann med det samme jeg begynte å gå. Den vanntette membranen var nemlig gått hull på i begge to. Men jeg lar meg ikke stoppe av den grunn.

De fleste vet at man lettere kan få gnagsår med oppbløtte føtter. Derfor var det håpløst å fortsette, så jeg dro hjem for å kjøpe nye. Butikken skal også få betale meg pengene tilbake for de “gamle” fjellstøvlene. Makan til drittstøvler har jeg ikke sett på lenge.

Regnet slo kraftig mot teltduken i hele går natt. Når jeg gikk til teltplassen for et par dager siden, så kom jeg til en og annen bekk som var lett å vade over. Men på tilbaketuren i går, så hadde det kraftige regnet gjort at bekkene hadde vokst til elver. Støvlene var allerede fulle av vann, så jeg vadet bare over “elvene” med støvlene på og vann til over knærne. De måtte selvsagt tømmes og sokkene vris når jeg kom på land.

Det var et uvanlig pussig vær til å være den 13. juli. Jeg måtte gå med ullvottene på og vannet fløt på alle myrer og flater. Jeg følte at jeg var et offer for klimaforandringen. Tåke var det også.

Les Snø på fjellet i juni

Les også Lær å bruke kart og kompass

Men en lang tur på flere uker krever depoter.  Når jeg studerer kartene, så er det mye som tyder på at Sulitjelma har nok av områder hvor jeg kunne tilbringe hele sommeren, og hvor jeg derfor ikke trenger depoter. Det er mulig jeg starter der en plass, men det får vi se nærmere på når jeg har fått i orden dette med støvlene. Hadde det ikke vært for sein vår og drittstøvler, så har jeg allerede kommet langt av gårde.

I menyen på denne bloggen finner vi kategorier og stikkord. Kategorien for denne nordoverturen heter “Vandretur nordover”. Jeg forandrer det til “Fjelltur så lenge maten varer”.

Dette været som er nå, er det verste fiskeværet man kan tenke seg; tåke som henger i fjellene og kaldt. Hvis tåken henger i fjellene, er det dårlig fiske. Hvis den ligger over vannflaten, så er det bedre. Det sier i alle fall de gamle, uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Jeg vet i alle fall at tåke i fjelltoppene ikke er bra for fiskebettet.

Nå har jeg laget et telt som jeg mener jeg kan leve med. Det veier ett kilo, og beskytter meg og hunden mot mygg, og gåstavene brukes til teltstenger.

Jeg dropper kaffekjelen og bruker bare en kasserolle. Den bruker jeg til alt, som middager, koking av fisk, kaffekoking og brødbaking.

• Spar vekt, bak brød på turen

Jeg baker også brød på lengre turer, og steker dem i denne kasserollen. Jeg bruker en ferdig melblanding som man får kjøpt (min smak er kornbrød). Her er oppskriften:

• To strøkne kopper melblanding (min kopp har desilitermål og tar ca. 2,5 desiliter).
    • En kopp vann.
    • To ss bakepulver (!).

Alt dette has i kasserollen. Bland det tørre godt før du har i vann. Stek det med lokk på absolutt svakeste gassbluss i 55 minutter. Ingen tar skade om det står litt lenger heller. Det er litt bløtere skorpe enn “hjemmebakt”, men det vil det bli pga. den sterke undervarmen fra gassblussen. Da har man aldeles nydelige og ferske brød til en hver tid på tur.

Det er en fordel med en bøyelig plastspade som man kan løsne brødet med etter steking. Det brenner seg nemlig litt fast, men med et svakt gassbluss så går det helt fint. En omgang med stålull fikser biffen etterpå. Brødet vil bli litt svart i midten av bunnen, men dette er bare “livgivende kolestrol”…

På melblandingspakken man får kjøpt, står det at et kilo mel gir 1,5 kilo ferdig bakt brød. I mitt hode, så er dette 50 % mer enn i i melblandingen. Det er en betydelig vekt på en langtur, og det lille ekstra man bærer med seg er bare vann. Det finner man jo på turen. Spinner vi videre på dette, så blir for eksempel fire ferdige brød 6 kilo. Hvis man har med bare mel og baker det på turen, så vil dette bli 4 kilo melblanding i stedet. Man har altså spart 2 kilo på å bake det selv på turen. I tillegg får man et mye bedre brød.

Les også Pakking av ryggsekken

Les alle innleggene fra denne turen