Abonner på nettstedet

Motta varsler om nye innlegg via epost.

Join 89 other subscribers

Arkiv

Kategorier

Turutstyr fra flere merker

Billig telefonabonnement

Salg av sko, reparasjon av sko og turutstyr

bjarne-hall-skohall, bilde

Bjarne Hall AS Skohall Mo i Rana

Ta ut en kompasskurs

En varm tur

24 July 2014

(Hvis du vil vite mer om insekter, går du til:  Mot insekter)

Herre min hatt for en varm tur! Ørreten på bildet berget i alle fall fisketuren min. Dette er vel en vakker skapning – eller hur?

Kvefsendalstjonna-storfisk--20140722_

Ørreten er en vakker skapning.

I denne varmen blir ørreten sprek som bare fy – og man kan tro den er større enn den er før man får den opp. Den bet på bare 6 meter fra land – og sendte meg derfor rett til himmels. Det ble en ekslusiv frokost denne dagen, for det var ingen vits i å ta den med hjem flere dager senere i denne varmen. Den hadde bare blitt “løs i kjøttet”. Løsningen på oppbevaring er forøvrig å pakke den inn i myrmose.

Oppbevaring av fisk på tur

I begynnelsen av turen, fikk jeg se et rødt telt i litt lenger borte. Jeg dro innom for å slå av en prat med folkene som var der. Det viste seg at det var ei enslig dame fra Holland. Hun hadde gått fra Umbukta og hun hadde brukt fire dager av turen som hun hadde planlagt skulle ta 43 dager. Hun skulle nemlig gå fra Mo i Rana til Kautokeino – slett ikke noen kort tur det.

Tenke seg til: Her er jeg altså nettopp separert og vandrer alene i fjellet sammen med hunden. Så treffer jeg ei alldeles nydelig dame fra Holland, som bor alene i telt – og som er på vei til Kautokeino! Om en og en halv måned er hun tilbake til Holland igjen. Man kan jo få fnatt av mindre. Men – jeg er ikke på fjellet for å sjekke damer tenkte jeg, så jeg dro videre.

Lag-skygge-20140723_1228571

Bildet viser en skygge jeg har laget med ryggsekken og regntøyet (når jeg tok bildet, kom det en sky foran sola akkurat da).

Egentlig visste jeg at det var varmt, men ikke at det var varmt. Heten var uutholdelig – og verst var det for hunden. I pausene la den seg selv i skyggen, men det var ikke alltid at den fant det. Hvis det er slik, kan man lage skygge med å henge opp et eller annet. Hunden lider med å ligge i sola og har det faktisk bedre når den går.

Man kommer jo stadig til en bekk, og da legger den seg med buken ned i vannet. Der ligger den å avkjøler seg og slurper i seg vann. Sørg for at den får det ofte.

Jeg har hørt på nyhetene at det er en heterekord i år. Når det er slik varme – og det trenger slett ikke være noen rekord – så er det mange typer mat som ikke holder seg på tur. Sjokolade går det ikke an å ha med – i alle fall ikke hvis man åpner papiret. Den blir omtrent flytende. Brunost minner aller mest om prim og hvit ost om en gammel tåfis.

Det som er greit å ha med seg av pålegg er spekemat av et eller annet slag. Turmaten kan være et problem i varmen – men spekematen holder seg best (og vakumpakket og/eller tørket). Den inneholder også en del salt som er bra å få i seg når man drikker mye. Jeg skyllet ned et og annet knippe med rent salt i tillegg (æsj), for svetten rant konstant og jeg drakk store mengder vann. Det er spesielt viktig å passe på væskebalansen når det er varmt.

I det siste har mygg og andre insekter hatt gode forhold for klekking. Resultatet har blitt ei sann plage for turgåere og ikke minst deres hunder. Kanskje det er denne varmen som gjør det, men jeg synes at det er ekstra mye mygg i år. Nå var jeg riktig nok i et område med svært mye mygg, men allikevel. Når jeg hadde lagt meg i teltet om kvelden, kunne jeg høre de enorme svermene ute som et aggregat langt der borte. Den samlet seg på myggnettingen til innerteltet – og jeg sovnet.

Mygga liker seg ikke i sterk sol, men klegg og blinding gjør det. Den liker seg bedre når det er overskyet, men forsvinner straks det blir litt vind. Det kan være en velsignelse med litt vind for å få fred for mygga av og til. Hvis det bare trekker, så kan det være myggfritt oppå kulene hvis det blåser mer der. Mot insekter

sore-poterNoen hunder har svake poter og noen har sterke. Det finner man ut ved å gå på turer. Men hvis det blir et sår på en tredepute som på bildet, så må man smøre på ei zinksalve og få på hundesokker med en gang. Det er lite lurt å legge av gåre videre inn i fjellet da. Man burde heller dra hjem.

Det kommer an på hvor ille skaden er, men det kan hende man må ta lasten fra hundekløven over i sin egen sekk også. Man må alltid være forberedt på at dette kan skje.

Bildene til venstre viser et sår på tredeputen og en sokk som er satt på. Det er sokker av kordurastoff som er de sterkeste. Man burde ha kordurasokker, da det kan slite enormt på det rette underlaget. Husk å ta med flere stykker.

La hunden legge seg i vann når den vil i varmen og la den drikke så mye den vil. Husk å drikke ofte selv også og å få i deg litt salt inn i mellom. Drikk helst før du bli tørst.
Det har blitt klekt masse insekter i dette været. Det har gitt gode forhold for rypekyllingene, som er avhengig av dem den første tiden. Men har rypa lagt to kull i år? Rypekyllingene har blitt flyvedyktige for lenge siden. Men på denne turen spankulerte det en liten kylling forbi meg. Jeg ble litt forbauset, for vi er jo i slutten av juli. Det var heller ingen foreldrefugler der, så jeg tenkte at denne kyllingen var nok kommet på avveie eller dødsdømt på annen måte.

Når jeg kom tilbake til hytta, så fikk jeg høre en kjent lyd som jeg har hørt mange ganger før: En rypehøne som lokket på kyllingene sine – og de svarte til stadighet også. Det kan være to ting:

• Reiret kunne ha blitt tatt av rovdyr og rypa har verpet en gang til.
  • Det har vært så gode forhold i år, at den har fått to kull.

Det siste alternativet er bra for meg som jeger, for det betyr at det blir mye rype. Det er mange store kull i år, noe som også betyr at det blir mye rype.

Les innlegget  Legger rypa to kull i året?

Men – det var en flott tur dette her. Varmen var intens, mygga var voldsomt og derfor kjente jeg virkelig at jeg levde.

Fiskebettet var ikke det helt store, men jeg fiska slik at både jeg og hunden spiste omtrent bare fisk på turen – så nå vil jeg ha normal mat en stund.

Kveldsstemning-IMG_3676

I Rana er det som kjent lyst om nettene om sommeren, men nå har det så vidt begynt å bli litt svakere lys om kveldene. Bildet viser et nattbilde som sant å si er ganske vakkert. Jeg er bedre med fiskestanga enn med fotoapparatet, så bildet er litt mørkere enn i virkeligheten. Vakkert er det i all fall – og vel verd å ta vare på.